מהו טיפול שורש?

ד"ר צבי פוס
מומחה לטיפולי שורש

מהו טיפול שורש?

טיפול שורש הוא למעשה טיפול בתעלות השורש. לכל שן יש כותרת ושורש. הכותרת נראית לעין והשורש אוחז את השן בתוך העצם.  בתוך השורש יש תעלות צרות המכילות כלי דם, סיבי עצב ורקמה אורגנית כמו בכל אבר אחר בגוף. כשרקמה בתוך תעלת השורש נפגעת כתוצאה מעששת עמוקה, או חבלה בשיניים או כל סיבה אחרת. יש צורך בטיפול שורש. במהלך טיפול שורש מסלקים את כל הרקמה האורגנית מתעלות השורש ואוטמים את החלל בחומרי אטימה למניעת חדירה של חיידקים לתעלת השורש.

האם טיפולי שורש כואבים?

טיפולי שורש אינם כואבים, כי השיניים המטופלות מורדמות בחומרי הרדמה מקומיים כמו בכל טיפול שיניים. לעתים, כאשר הרקמה בתוך תעלות השורש נמקית, או במקרים של חידוש טיפול שורש קודם, ניתן לבצע טיפולי שורש ללא כאבים וללא אילחוש מקומי.

איך יודעים אם צריך טיפול שורש?

ההחלטה על טיפול שורש מתקבלת לאחר בדיקת רופא שיניים שנעזר בכלי אבחון כמו צילום רנטגן ואמצעי הגדלה כמו מיקרוסקופ קליני וכמובן הקשבה לסימפטומים של המטופל. במקרים של כאבים למשקאות ומאכלים חמים, יש סיכוי גבוה לצורך בטיפול שורש בשן הרגישה. נפיחות וכאבים ללחץ באזור קצה השורשים, יובילו לעתים לאבחנה הדורשת טיפול שורש. במקרים אחרים נדרש טיפול שורש ללא סימפטומים של כאבים. למשל אבחון דלקת בקצה שורש השיניים באמצעות צילום רנטגן, או שבר שן שאינו מאפשר בניית כתר ללא טיפול שורש.

מי מוסמך לבצע טיפול שורש?

כל רופא שיניים מקבל הכשרה במהלך לימודיו לבצע טיפול שורש. מומחה לטיפול שורש (אנדודונט) הוא רופא שיניים שעבר הכשרה לטיפולי שורש 3 שנים נוספות לאחר סיום לימודיו בבתי הספר לרפואת שיניים. המומחה לטיפולי שורש רוכש מיומנות גבוהה בטיפול שורש ומצויד במכשור ייחודי לביצוע טיפולי שורש מורכבים, חידושי טיפול שורש וטיפולי שורש כירורגיים - אפיסקטומי. רופאי שיניים כלליים רבים מפנים למומחה לטיפולי שורש מקרים מורכבים הדורשים מיומנות ומכשור ייחודי. חלק מרופאי השיניים מפנה את כל המטופלים הזקוקים לטיפול שורש למומחה לטיפולי שורש.

מה נדרש לאחר טיפול שורש?

לאחר טיפול שורש נדרש שיקום של השן במבנה וכתר כדי לשמור על שלמות השן ולמנוע שבר. מומחה לטיפולי שורש מפנה לאחר סיום טיפול שורש את המטופל לרופא מפנה כדי לשקם את השן. מומחה לטיפול שורש מבצע רק את הטיפול השורש.

אודות                                                              הגבלת אחריות