ספיגת שורשים: מיון וטיפול

ד"ר צבי פוס
מומחה לטיפולי שורש

ספיגת שורשים: מיון וטיפול

ספיגת שורשים הוא אחד הסיבוכים שעלול לגרום לעקירת שיניים. תהליך הספיגה תלוי בקיומם של 2 גורמים משולבים:
1. חבלה לרקמות התומכות של השורש – צמנטום, PDL.
2. גירוי מתמשך לשן ממקור בקטריאלי או מכני.

אם רק אחד מ- 2 הגורמים המוזכרים קיים, לא יחל תהליך ספיגת השורשים. קיימים מספר סוגים של ספיגת שורש והטיפול בכל אחד משתנה בהתאם לגורם המגרה לאורך זמן. דר' צבי פוס ועמיתיו מיינו  5 סוגי ספיגת השורש לפי סוג הגירוי המתמשך. לכל אחד מהם מומלץ טיפול שונה.

1| ספיגת שורש ממקור זיהום אנדודונטי- Endodontic infection root resorption. תהליך הספיגה במקרים אלו מתחיל בחבלה בשיניים הגורם לפגיעה משמעותית בצמנטום. לאחר מכן תעלת השורש עוברת נמק, מזדהמת וגורמת לגירוי בקטריאלי מתמשך דרך טובולי דנטינליים לרקמות הסובבות את השורש. כתוצאה מכך מתפתח תהליך דלקתי הכולל ספיגת שורש וספיגת עצם באזור הגירוי. הפסקת התהליך תתרחש עם סילוק הגורם המגרה, כלומר בטיפול שורש מדויק שיסיר חיידקים מתעלות השורש ומהטובולי הדנטינליים. במקרים אלו מומלץ השימוש בחומרי חבישה המכילים יודופורם כי הם בעלי כושר חדירה טוב יותר לטובולי מאשר קלציום הידרוכסיד. סיכויי הריפוי ועצירת הספיגה לאחר טיפול שורש טובים מאוד.

2| ספיגת שורש ממקור זיהום פריודונטליPeriodontal infection root resorption. תהליך הספיגה במקרים אלו מתחיל בחבלה בצמנטום ורקמות תומכות בין השאר כתוצאה מחבלה בשיניים, טיפול אורתודונטי או הלבנת שיניים. לאחר מכן דרוש גירוי מתמשך כדי לגרום לתהליך ספיגה. במקרים אלו מקור הגירוי בזיהום פריודונטלי. הזיהום חודר לטובולי דנטינליים חשופים כותרתית לאפיתליאל אטשמנט ויציאת הזיהום בפתחים של הטובולי הדנטינליים אפיקלית לאפיתליאל אטשמנט. חשוב לציין שברוב המקרים של ספיגה זו, המכונה גם ספיגה צווארית cervical resorptionרקמת מוך השן ויטלית. הטיפול יהיה סילוק הגירוי המתמשך באמצעות חשיפת אזור הספיגה בגישה פריודונטלית, סילוק הרקמה הפריודונטלית ומילוי החלל בחומרי שיחזור חלקים ככל האפשר. סיכויי הריפוי ועצירת הספיגה לאחר הטיפול הפריודונטלי בינוניים.

3| ספיגת שורש ממקור לחץ אורתודונטיOrthodontic pressure root resorption. במקרים אלו החבלה לצמנטום והגירוי המתמשך מקורם בכוחות האורתודונטיים המופעלים על השיניים. מוך השן במקרים אלו נותר ויטלי, והטיפול היעיל הוא הסרה ו/או איזון הכוחות האורתודונטיים. סיכויי ריפוי ועצירת ספיגה טובה.

4| ספיגת שורש ממקור לחץ שן כלואה או גידול – במקרים אלו הלחץ הוא המקור לחבלה בצמנטום והמשך הגירוי. עקירת השן הכלואה, או הסרת הגידול יעצרו את תהליך הספיגה. סיכויי ריפוי ועצירת ספיגה טובים.

5| ספיגת שורש אנקילוטית. Ankylotic root resorption.במקרים אלו הצמנטום נפגע בצורה נרחבת מאוד ואין גירוי מתמשך. העצם מחוברת לדנטין השן ללא רקמות מגינות, והאוסטאוקלסטים סופגים את השורש ללא תהליך דלקתי. לסוג ספיגה זה אין טיפול כי אין גירוי שניתן להסירו.

אודות                                                              הגבלת אחריות